Superfoods na wyciągnięcie ręki – które z nich warto wprowadzić do swojej diety?

Superfoods na wyciągnięcie ręki – które z nich warto wprowadzić do swojej diety?

Superfoods to określenie, które oznacza “super żywność” – wyjątkowo bogatą w cenne związki mineralne, witaminy i mikroelementy. Wielu z nas już słyszało o jagodach acai, nasionach chia czy orzechach brazylijskich, które zaliczają się do superfoods z marketu internetowego bee.pl, jednak wcale nie trzeba sięgać po egzotyczne produkty, by wzbogacić swoją dietę. Nawet w naszym klimacie rosną rośliny o wyjątkowych właściwościach i wprowadzenie ich do swojego codziennego jadłospisu będzie wsparciem dla naszego zdrowia, odporności i dobrego samopoczucia. Które więc produkty warto zacząć jeść każdego dnia?

Łatwo dostępne i tanie superfoods

Nieprzetworzona żywność nie musi być droga ani luksusowa, a wręcz przeciwnie – często dostępna jest na każdym straganie i w każdym supermarkecie. Na uwagę na pewno zasługują nasze rodzime, swojskie buraki. To warzywa korzeniowe bogate w takie związki jak barwnik betanina, będący silnym przeciwutleniaczem, kwas foliowy czy potas. Mogą być wsparciem w walce z anemią czy nadciśnieniem, a do tego wspomogą odporność i wzmocnią paznokcie i włosy. Sok z buraka można pić świeży lub kiszony, do tego buraki nie tracą swoich właściwości odżywczych w trakcie obróbki cieplnej, więc możemy bez obaw piec je, gotować, smażyć czy grillować. A dla tych, którzy cenią sobie wygodę, dobrym pomysłem będzie burak suszony i sproszkowany – w takiej formie można dodawać go do koktajli, owsianek i innych dań.

Innym przykładem wyjątkowo odżywczych produktów spożywczych jest kiszona kapusta. Jej kwaśny smak świadczy o obecności kwasu mlekowego, a także bakterii kwasu mlekowego, które są dla nas korzystnymi mikroorganizmami, zasiedlają nasz układ pokarmowy i w ten sposób wspomagają trawienie. To świetny sposób na przemycenie cennych witamin szczególnie zimą, gdy na półkach sklepowych brakuje świeżych warzyw i owoców.

Koktajle owocowe i dania na słodko

Słodkości i desery to także świetny sposób na przemycenie witamin do diety. Do owocowych koktajli możemy wrzucić wszystkie sezonowe owoce i dzięki temu zjemy ich dużą garść za jednym razem, ale niektóre z owoców zasługują na większą uwagę. Wśród nich warto wybrać aronię. Jej cierpki smak to efekt dużej zawartości witaminy C, a w koktajlach pyszna jest w połączeniu z bananem, który swoją słodyczą równoważy cierpkość. Latem dobrze jest też nazbierać na zapas jagód leśnych – te małe kuleczki to prawdziwa bomba przeciwutleniaczy, które wspierają wzrok i spowalniają proces starzenia się komórek. Zimą zamiast koktajli możemy przygotować kaszę jaglaną, która też zalicza się do superfoods, i dodać do niej owoce mrożone lub z weków.

 

 

Superfoods – czym jest?

Superfoods – czym jest?

Superfoods to określenie wprowadzone oficjalnie w 1998 roku (https://www.bee.pl/9249-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-superfoods). Aaron Moss użył go podczas omawiania tematu związanego z organiczną żywnością o nadzwyczajnych właściwościach, które wpływają na funkcjonowanie niemal całego organizmu człowieka oraz wzmacnianie go i efektywne oczyszczanie z zalegających w nim szkodliwych substancji. Za superfoods można uznać dosłownie super żywność będące bogate w cenne składniki mineralne, witaminy, jak również błonnik i przeciwutleniacze. Spożycie tych produktów skutkuje znacznie lepszym samopoczuciem jednocześnie wraz z dobrą ogólną kondycją organizmu. Istotne jest to, iż superfoods to produkty przede wszystkim pełnowartościowe, nieprzetworzone i naturalne, gdyż to ma ogromne znaczenie, aby ludzki organizm mógł właściwie funkcjonować.

Superfoods cechuje się również licznymi cechami, spośród których można głównie wskazać na:

  • leczenie stanów zapalnych w organizmie,
  • pozytywny wpływ na krążenie,
  • ochrona przed chorobami nowotworowymi,
  • odtruwające działanie na organizm,
  • utrzymanie w zdrowiu układu trawiennego,
  • wyrównanie ciśnienia krwi,
  • dbanie o gospodarkę hormonalną,
  • poprawa sprawności umysłu.

Co można zaliczyć do superfoods?

Do superfoods można zakwalifikować liczne produkty. Najbardziej popularnym z nich jest zielony jęczmień. Można go dostać zarówno w postaci sproszkowanego soku albo trawy jęczmiennej. Jest on bogaty w przeciwutleniające substancje. Cechuje się też działaniem przeciwzapalnym i potencjałem antynowotworowym. Zawiera on w sobie liczne ilości witaminy C, z grupy B i witaminy E. To dobre źródło magnezu, wapnia, żelaza i cynku. Można go zastosować do potraw albo koktajli.

Kolejny produkt z grupy superfoods to komosa ryżowa i amarantus. Te rośliny nie zawierają glutenu. Są świetnym źródłem węglowodanów i zawierają wysokiej jakości białko. Dostarczają również organizmowi takie składniki mineralne jak: magnez, wapń, fosfor, beta-karoten, potas i witaminy z grupy B. To idealna alternatywa dla ryżu, pszenicy albo jęczmienia.

Jagody acai i goji zalicza się też do produktów z grupy superfoods. W tych egzotycznych owocach można znaleźć białko, beta-karoten, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę C, magnez, fosfor, wapń, selen, miedź i cynk. Jagody goji posiadają grupę substancji nazywaną LBP posiadającą bardzo silne właściwości antynowotworowe, przeciwutleniające, obniżające poziom cholesterolu, stymulujące układ odpornościowy i wpływające korzystnie na poziom glukozy we krwi. To świetne źródło błonnika.

 

Superfoods – co to?

Superfoods – co to?

Superfoods (określane jako „superżywność” czy „superjedzenie”) to artykuły pokarmowe o niezwykle dużej wartości odżywczej. Są bogate w witaminy, przeciwutleniacze, elementy mineralne, dobre oleje, białka oraz błonnik pokarmowy. Więc mówi się o nich, iż mają ważny wpływ na własne zdrowie oraz zabezpieczają system przed rozmaitego typu dolegliwościami.

Czym jest superżywność, więc superfoods?

Nie jest zasadnicza maksyma opisująca, jakie artykuły możemy zakwalifikować do superżywności. Jedno jest pewne – superfoods powinny cechować się doskonałą ilością elementów mineralnych, witamin, antyoksydantów oraz pozostałych związków syntetycznych istotnych dla własnego systemu. Superprodukty powinny mieć naturalne źródło, natomiast ich systematyczna konsumpcja powodować dobre rezultaty lecznicze. Artykuły nazywane określeniem superfoods to owoce, warzywa, zioła (również w postaci startej), soki lub napoje.

Co zakwalifikować do super żywności?

Określenie jednej, krótkiej listy superfoods jest trudne, jednak należałoby wyliczyć owe artykuły, jakie pojawiają się głównie w tego rodzaju zestawieniach, ciesząc się zarazem największą sławą. Kwalifikują się do nich na przykład: jagody goji i jagody acai, komosa ryżowa, woda kokosowa, siemię lniane, amarantus, nasiona chia, zielony jęczmień, czystek i orzech włoski. Duża ilość tychże elementów może brzmieć trochę obco, natomiast nie należy się denerwować – super żywność to również większość zielonych warzyw liściastych

Czy należałoby włączyć superfoods do własnej diety?

Superfoods to cenne artykuły oraz niewątpliwie należałoby włączyć je do własnej diety. Pamiętajmy natomiast o dwóch kwestiach.

Po pierwsze, jeżeli nie żywimy się różnorodnie oraz ekologicznie, jedzenie jednego superfoods nie spowoduje, iż własny system będzie wytrzymały na dolegliwości oraz dobrze odżywiony. Po drugie, nie zawsze brak we własnym menu topowych wyrobów superfoods znaczy, iż nieprawidłowo jemy.

Gorzka czekolada, więc słodki superfood

Chociaż czekolada większości spośród nas kojarzy się z kaloryczną zakąską, po jakiej przybieramy na wadze, należy pamiętać, iż jest to prawda tylko w wypadku czekolady mlecznej. Gorzka czekolada (o dużej ilości kakao – chociaż siedemdziesiąt procent) ma dużo treści wartościowych, potrzebnych dla dobrego działania własnego systemu. Zwłaszcza korzystnie oddziałuje ona na układ nerwowy. Ma ona pomiędzy innymi pirazynę, jaka poprawia pamięć, uwagę, służy także racjonalnemu myśleniu.